tiistai 8. kesäkuuta 2010

Ensitapaamiset

Tämä päivä olikin melkoinen ja samalla myös yllätyksellinen. Edellinen yöhän me yövyttiin Kumlingen saaressa Hasslebo gästhem- nimisellä alueella. Se nyt ei ollut mitenkään kaksinen paikka ja olimme ainoat asiakkaat siellä. No, ei me Kumlingessa sitten oltukaan kuin alle vuorokauden ajan. Saavuimme edellisenä iltapäivänä ja lähdimme tänään sieltä jo pois varhain aamulla. Kumlingesta menimme lautalla tulevalle työpaikkasaarelleni, Föglööseen. Siellä meitä odottikin ikävän oloinen yllätys, kun leirintäalue, missä viime Ahvenanmaan reissulla vielä kahdeksan vuotta sitten yövyimme olikin muuttunut pelkästään mökkikyläksi. No, olimme hetken aikaa tänka po, että mitäs nyt tehdään. Sitten päätimme, että menen nyt jo käymään tulevassa työpaikassani ja sen jälkeen jatkamme matkaamme sitten pääsaarelle, Maarianhaminaan.

Jos muutaman sanasen sitten tuosta vierailustani työpaikalleni kertoisin. Ensinnäkin se Enigheten gästhem ei ollutkaan se paikka siinä ihan Föglön lauttasatamassa. Lähellä se siinä kuitenkin oli. Sieltä satamasta lähtee pikkuinen tie, minkä päässä tämä Enighetenin vieraskoti sijaitsee. Ensimmäiset mielikuvani paikasta olivat kaunis ja idyllinen. Ja se tosiaan on kaunis paikka. Vanha, 1700-luvulta säilynyt kestikievaritila, mikä on entisöity vieraskodiksi. Siellä on punaisia ja puisia rakennuksia, missä yhdessä on saunat ja suihkut, toisessa huonetiloja ja kolmas on sitten itse päärakennus, missä on reception ja se minun työpisteeni, ravintola ja keittiö. Näyttää ja tuntuu kyllä mielenkiintoiselta, kodikkaalta ja viihtyisältä työpaikalta. Työpaikalta, missä on muuten myös oma vierasvenelaiturikin.

No, sitten se tapaaminen sen uuden pomoni kanssa. Se meni varmaan ganske bra. Ainakin hän sai esiteltyä minulle paikat, sain kartan kesäkotiini ja tiedon, milloin saan avaimen sinne. Sain myös selville, milloin menen ensimmäisenä työpäivänäni töihin lauantaina jne. Olihan siinä jotain pientä selkkausta, kun en oikein kaikkea ymmärtänyt, mutta pääpiirteittäin ja ottaen huomioon, että olen vieraskielinen ja tapaaminen tuli kuitenkin puun takaa niin voin olla mielestäni suht tyytyväinen tuohon treffaamiseen. Ja oikeastaan ymmärsin paremmin kuin osasin vastata. Ymmärsin oikeastaan kaiken, mitä hän sanoi, mutta en oikein osannut vastata takaisin aina. Työnantajani tuntuivat mukavilta ihmisiltä.

Saimme siis kartan kesäkodilleni. Vielä en saanut avaimia, joten emme päässeet taloon sisälle. Pomoni tapaa kodin vuokraajan huomenna ja menen hakemaan ne itselleni perjantaina, jolloin muutankin myös samalla sinne. Talo sijaitsee ihan pyöräilymatkan päässä työpaikalta, mikä varmasti lienee tärkein asia. Sinne on matkaa noin 8-9 kilometriä eli ei ollenkaan paha ja kun ottaa huomioon minkälaisissa maisemissa sen saa ajella niin eiköhän se mene. Talo on vanha, puinen ja punainen maalaistalo. Siellä on aika liki naapurit toisiaan kun Föglössä muutenkin kuulemma talot on rakennettu poikkeuksellisesti kauhean liki toisiaan toisin kuin muualla Ahvenanmaalla. No, se on varmaan ihan hyvä niin ei pääse erakoitumaan. Talo ei sijaitse aivan meren rannalla, mutta kyllä ihan meren vieressä. En tiedä vielä vaan pääseekö siitä ihan rantaan asti ja pääseekö siellä uimaan, mutta kyllä se meri sinne talolle ainakin vissiin näkyy.

Föglö on itsessään jo kaunis saari. Työpaikkani Enigheten gästhem vaikuttaa hyvin idylliseltä ja mielenkiintoiselta työpaikalta. Asuntoni sijaitsee ihan pyöräilymatkan päässä työpaikalta niin eiköhän siellä saarella ainakin kolme kuukautta tule viihtymään. Kunhan vain osaisi sitten vielä tehdäkin jotain töissä... No, en usko että niillä on kovin suuret odotukset minulle kun ne minut niin sokkona kuitenkin töihinkin otti. Ilman työpaikkahaastatteluja jne...

Nyt olemme retkiseurueeni kanssa Maarianhaminassa Gröna Udden- nimisellä leirintäalueella. Tämä on hieno ja viihtyisä paikka! Nyt nautin täällä viimeiset vapaapäiväni ja lauantaina kello 12 olen valmis sotaan!